Hoe gebruik je de versnellingen van een fiets?

10/19/2020
Hoe gebruik je de versnellingen van een fiets
4193
Views

Schakelen wanneer het moet, of het plaatsen of verwijderen van de grote kettingring tijdens het fietsen is niet eenvoudig en vereist een beetje oefening. Het gebruik van het geschikte tandwiel of de kettingring is van essentieel belang om alles uit onze fiets te kunnen halen, de inspanning te vereenvoudigen en de levensduur van de onderdelen te verlengen die deze hele ontwikkeling mogelijk maken.

Om te leren hoe je de versnellingen van je fiets correct gebruikt, moet je eerst weten wat de basisonderdelen zijn.

Bij Santafixie vind je de cassettes en kettingringen die het beste passen bij je wensen en rijstijl.

ALLE VERSNELLINGEN VOOR JE FIETS WEERGEVEN

Tandwielen en kettingringen, basisonderdelen bij het schakelen op de fiets

De combinatie van deze twee onderdelen maakt het leven makkelijker als het gaat om fietsen. Hieronder geven we een korte uitleg over de functie van deze twee onderdelen en hoe ze werken wanneer we op de fiets zitten.

Cassette

De cassette of tandwielsetis de naam die aan de set van tandwielen wordt gegeven die op het achterwiel van de fiets worden geplaatst. De tandwielen zijn geordend van klein naar groot wanneer we van het wiel af bewegen en afhankelijk van de selectie van deze tandwielen zal het meer of minder wrijving bieden met het achterwiel. In het algemeen is het grootste tandwiel altijd het eerste.

Het aantal tandwielen is afhankelijk van het model en de functie van de fiets. De cassette kan bestaan uit 3 tot 12 tandwielen en deze laatste zal ons de meeste verhoudingen geven qua versnellingen, aangezien deze een grotere combinatie van tanden heeft.

De functie van de cassette is totaal anders dan die van de kettingringen. Hoe kleiner het tandwiel, hoe meer kracht we moeten uitoefenen. Aan de andere kant, als het tandwiel groter is, zal het ons helpen makkelijker te trappen en minder vermoeid te raken. Daarom zullen we een kleiner tandwiel gebruiken als we bergafwaarts rijden, zodat we sneller kunnen gaan. De tandwielen in het midden van de cassette worden gebruikt op vlakkere en regelmatigere oppervlakken en het grote tandwiel in situaties waar het terrein gecompliceerd begint te worden en stijgingen of hellingen ontstaan.

Hoe gebruik je de versnellingen van een fiets

ALLE TANDWIELEN VOOR JE CASSETTE WEERGEVEN

Kettingringen

De kettingringen van een fiets zijn een andere structuur die wordt gevormd door een set tanden. Er worden één tot drie kettingringen gebruikt, afhankelijk van het model van de fiets. De kettingringen bevinden zich op de pedaalas en zijn andersom geplaatst, in vergelijking met de tandwielen. Dat wil zeggen dat de kleinere kettingring dichter bij de as van de fiets komt te liggen.

Dankzij de kettingringen kunnen we meer of minder afstand afleggen, afhankelijk van de behoeften van het moment. Hoe meer tanden een kettingring heeft, hoe moeilijker en gecompliceerder de verhouding zal zijn. Dat wil zeggen dat we de grote kettingring zullen gebruiken op afdalingen of gunstig vlak terrein, waar we gemakkelijk vooruit kunnen komen. Aan de andere kant zullen we een kleinere kettingring gebruiken als het terrein ingewikkelder is, zodat we met meer wendbaarheid kunnen trappen en zonder problemen vooruit kunnen komen.

Hoe gebruik je de versnellingen van een fiets

ALLE KETTINGRINGEN VOOR FIETSEN WEERGEVEN

Veelgemaakte fouten bij het schakelen tussen de versnellingen

Voordat we bespreken hoe we correct kunnen schakelen, zullen we enkele veelvoorkomende fouten van fietsers bij het schakelen opnoemen. Houd er rekening mee dat deze fouten de werking van de versnellingsbak of de ketting kunnen beïnvloeden en dat je deze in gedachten moet houden om te zorgen dat je de transmissie van je fiets niet beschadigt.

Kracht zetten terwijl we schakelen

Een veelgemaakte fout van onervaren fietsers is dat ze met kracht trappen tijdens het schakelen. Deze handeling zorgt ervoor dat de ketting onder veel spanning komt te staan en kan zelfs een onderdeel van de derailleur of de cassette breken, zoals een tandwiel of de ketting zelf. Je moet er rekening mee houden dat je voor het schakelen altijd stopt met trappen, zodat je soepel en nauwkeurig kunt schakelen.

Gekruiste ketting

Kettingkruising is iets wat heel eenvoudig kan voorkomen bij het schakelen en de levensduur van onderdelen kan beschadigen en verkorten. Het is niet altijd raadzaam om alle versnellingen te gebruiken van de fiets. Wanneer we bijvoorbeeld de kleine kettingring gebruiken met het kleine tandwiel of de grote kettingring met het grote tandwiel, krijg je te maken met datgene wat we een kettingkruising noemen. De ketting van de fiets zal in een diagonale positie komen te staan en dit zal ervoor zorgen dat de ketting erg wordt uitgerekt en kan breken. Het kan ook gebeuren dat de ketting tegen de derailleur aan de voorkant begint te schuren en een zeer vervelend geluid veroorzaakt.

Hoe gebruik je de versnellingen van een fiets

Basistips om correct te schakelen

Hier volgen enkele basistips die je in gedachten moet houden tijdens het schakelen. Er moet rekening worden gehouden met het feit dat je niet geboren bent met deze kennis en dat je oefening en ervaring nodig hebt om correct te leren schakelen.

Opletten

Terwijl we op de pedalen trappen, spannen we ons in. De inspanning die we leveren is een signaal waar we rekening mee moeten houden en waarschuwt ons wanneer we moeten schakelen. Als we zwaarder fietsen, geeft dit aan dat we met een groter tandwiel moeten gaan fietsen zodat we onze benen beter kunnen bewegen en eenvoudiger kunnen trappen. Het kan zelfs aangeven dat we van kettingring moeten wisselen en de kleine kettingring moeten inzetten voor het geval dat er sprake is van een grotere inspanning. Hetzelfde gebeurt als we te gemakkelijk trappen en zien dat we niet vooruit gaan. Dit betekent dat we meer kracht moeten zetten op de pedalen, een aantal tandwielen naar beneden moeten en zelfs de grote kettingring moeten inschakelen om een juiste en functionele trapbeweging te kunnen maken.

Comfortabel trappen

We moeten comfortabel kunnen trappen en tegelijkertijd het gevoel hebben dat we moeite doen. De geleverde inspanning zal afhangen van elke persoon en de intensiteit die hij of zij wil leveren. Het is belangrijk om te bepalen of we met de juiste kettingring en het juiste tandwiel trappen.

Anticipeer

Het is zeer belangrijk om je voor te bereiden op het terrein, zodat je efficiënt kunt schakelen. Dit houdt in dat als je een steile helling ziet, je de bijbehorende aanpassingen doet voordat je op dat punt aankomt. Zo zorg je dat je, wanneer je begint met klimmen, de versnellingen juist hebt ingesteld en efficiënter bent. Het kan zijn dat de helling steeds steiler wordt en dat je midden op de helling moet schakelen. Dat is geen probleem, schakel en houd rekening met het feit dat je minder kracht moet zetten op de pedalen om vlot en nauwkeurig te kunnen schakelen.

Zorg ervoor dat al je onderdelen altijd in goede staat zijn. Zorg dat de ketting goed gesmeerd is en de tandwielen en kettingringen correct worden schoongemaakt zodat ze goed werken en om hun levensduur te verlengen.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *